Τα σχολεία όλης της χώρας έκλεισαν, τα παιδιά μπήκαν σε καραντίνα, και εμείς οφείλουμε να τους εξηγήσουμε τι σημαίνει κορωνοϊός, τι είναι πανδημία, και τι ακριβώς πρέπει να κάνουν αλλά και το γιατί.

Η παιδίατρος Άννα Παρδάλη μας δίνει τον χρυσό δεκάλογο επικοινωνίας και ενημέρωσης:

1. Μιλάμε με απλή γλώσσα και λεξιλόγιο που καταλαβαίνουν τα παιδιά ανάλογα με την ηλικία τους.

2. Χρησιμοποιούμε παραδείγματα π.χ. μέσα από συμβολικό παιχνίδι και ρόλους μίμησης.

3. Δείχνουμε και εξηγούμε όλους τους κανόνες υγιεινής έναν-έναν, και ζητούμε να τα επαναλάβουμε μαζί σαν ένα παιχνίδι, αρκετές φορές μέσα στη ρουτίνα της καθημερινότητάς τους.

4. Για ό,τι τους μιλάμε, το περιγράφουμε με ήρεμο τρόπο, χωρίς έκφραση ανησυχίας ή πανικού.

5. Τα παιδιά μαθαίνουν από την επανάληψη και ζώντας βιωματικά καθώς και από τη μίμηση των μεγαλύτερων. Έτσι, σχετικά με τους κανόνες υγιεινής, όταν τους βλέπουν στην πράξη να εφαρμόζονται από τους μεγαλύτερους (γονείς, εκπαιδευτικούς) τους επαναλαμβάνουν και αυτά γιατί τους αρέσει να μιμούνται τους μεγάλους.

6. Στα παιδιά αρέσουν οι εικόνες, η κίνηση, τα βίντεο, οι ζωγραφιές! Χρησιμοποιούμε όλα αυτά τα μέσα για να αφομοιώσουν τους κανόνες υγιεινής. Επίσης, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παραμύθια, ακόμη και θεατρικά δρώμενα και θεατρικό παιχνίδι με θέματα που αφορούν γενικά τη νόσο, τα μικρόβια, την υγεία μας και την προστασία της.

7. Επιβραβεύουμε τη συμμόρφωσή τους στους κανόνες υγιεινής

8. Τα παιδιά μαθαίνουν εύκολα αλλά ξεχνούν και γρήγορα. Για αυτό χρειάζεται επανάληψη στην εκπαίδευση των όποιων κανόνων στην καθημερινότητά τους, άρα και της υγιεινής, και συνεχής επίβλεψη μέχρι να τους κατακτήσουν.

9. Συζητούμε μαζί τους και τα κάνουμε να νιώθουν ασφαλή εάν εχουν εκτεθεί σε εικόνες έντονης ανησυχίας ή πανικού σχετικά με τη νόσο, που μπορεί να έχουν προέλθει από το περιβάλλον τους, π.χ. από κάτι που είδαν στην τηλεόραση. Σε περίπτωση που νοσήσουν, τους εξηγούμε τι ακριβως συμβαίνει χωρίς να τα ανησυχήσουμε και προσπαθούμε να τους εξηγήσουμε γιατί και πώς πρέπει να απομονωθεί ένας τέτοιος ασθενής από τους υγιείς γυρω του, και πως αυτό θα συμβεί μέχρι να γίνει εντελώς καλά.

10. Ακούμε τα παιδιά και τις απορίες τους που μπορεί να είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που εμείς νομίζουμε.

Σημαντικό, τέλος, είναι να μάθουμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε το άγχος που ενδεχομένως έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού, διαβάζοντας τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας:

_________

* Η Δρ. Άννα Παρδάλη είναι Επιμελήτρια Παιδίατρος Τμήματος Επειγόντων στο Ιάσω Παίδων.
* Το κείμενο της Δρ. Άννας Παρδάλη δημοσιεύτηκε στο
mothersbird.gr